ELLI Early Learning -verkkokauppa > Uutiset - Ellin toimitus | Kirjaudu sisään

Ellin toimitus

2015-11-09: Sijoitettu lapsi tarvitsee hyväksyntää ja yksilöllistä tukea
2015-03-16: Auringonpimennys tulee - olemme valmiina!
2013-12-29: Suuria eläimiä ja pieniä ihmisiä (+video)

Käy käsiksi aivoihin


Käden taidoilla ja käsien käytöllä on myönteinen vaikutus aivotoimintaan. Käsillä tekeminen aktivoi aivoja, hoitaa muistia ja edistää oppimista.

Kuva: Elina Kuismin

Merkittävä osa aivokuoresta on aktiivinen käsiin liittyvissä toiminnoissa. Aivotutkija, Helsingin yliopiston ja Työterveyslaitoksen professori Minna Huotilainen toteaa, että verrattuna muihin ruumiinosiin käsien edustus aivoissa on suuri siksi, että osaisimme tehdä käsillämme ja olisimme käsistämme käteviä.

Aivojen vireä toiminta auttaa keskittymään ja oppimaan

Kun ihminen muovaa maailmaa käsillään, aivot muovautuvat samalla. Jos käsiä käyttää paljon, käden liikettä prosessoivat aivoalueet laajentuvat ja aivot aktivoituvat enemmän. Jos taas käsien käyttö on vähäistä, eikä työ tai harrastus vaadi sorminäppäryyttä, aivoalueet supistuvat ja käden taitojen oppimisesta tulee haastavampaa. Aivojen toiminnan heikentyminen voi aiheuttaa erilaisia keskittymisen ja oppimisen vaikeuksia.

– Lapsilla ja nuorilla aivoalueiden kokomuutokset tapahtuvat nopeammin, joten heidän kohdallaan tilanne on hälyttävämpi, jos sormien stimulaatiota tai käyttöä ei ole, Huotilainen huomauttaa.

Käsillä tekeminen tehostaa oppimista, keskittymistä ja muistamista sekä kehittää luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä.

– Tutkimuksissa on pystytty näyttämään, että kuulonvaraista oppimista voi edistää, kun samanaikaisesti tekee jotain käsillä. Kuitenkin sen, mitä käsillä tekee, tulee olla yksinkertaista ja tuttua – esimerkiksi neulomista tai vapaata piirtelyä.

Kuva: Elina KuisminKuva: Elina Kuismin

Oikealla vai vasemmalla? Yksin vai erikseen?

Huotilaisen mielestä olisi hyvä, jos oikeakätinen pystyisi työskentelemään myös vasemmalla kädellä.

– Vasemmasta kädestä tulee helposti pelkkä apuväline oikealle. Vasemman käden monipuolinen käyttö on kuitenkin erittäin hyödyllistä.

Vasemman käden käyttäminen aktivoi voimakkaasti oikeaa aivopuoliskoa, ja vastaavasti oikean käden käyttäminen aktivoi vasenta aivopuoliskoa.  Aivopuoliskojen tehtävät eroavat toisistaan, ja molempien käsien käyttäminen voi tuoda mahdollisuuden hyödyntää myös näitä eroavaisuuksia tehtävien ratkaisussa.

Käsitöissä molemmilla käsillä on usein selkeästi oma roolinsa. Kahdella kädellä tekeminen aktivoi samanaikaisesti oikeaa ja vasenta aivopuoliskoa ja parantaa niiden yhteistyötä. Mikäli molemmat kädet tekevät eri asioita, se on monipuolisempaa ja aivoja aktivoivampaa kuin se, että kädet toimivat symmetrisesti, toistensa peilikuvina.

Käsityöt havainnollistavat

Oppimisen kannalta on tärkeä tehdä asioita itse fyysisesti käsiä käyttämällä. Pelinappuloiden siirtely pelilaudalla, palapelin palojen asettelu paikoilleen tai muovailuvahan työstäminen käsissä harjoittaa kolmiulotteista havaitsemista ja kehittää tilan hahmottamiskykyä. Kun lapsi laskee palikoiden avulla käsin, hänen toimintansa on ympäristöön suuntautuvaa. Vähitellen tämä toiminta automatisoituu ja sisäistyy ajattelutoiminnaksi. Palikoiden tai sormien avulla laskeminen muuttuu harjoittelun myötä mielensisäiseksi päässälaskutaidoksi.

Käsityöt vaikuttavat aivojen kehitykseen jo lapsuudessa. Huotilaisesta on tärkeää, että pienet lapset pääsevät tekemään käsillä eri materiaalien kanssa. Käsityöt havainnollistavat ja auttavat hahmottamaan käsitteitä, jotka eivät ole konkreettisia.

– Usein käsitöitä ajatellaan turhan pienimuotoisina, omassa sylissä puuhailtavina juttuina, Huotilainen sanoo. – Käsitöihin kannattaisi ottaa mukaan enemmän isoja yhteisprojekteja, kuten teltan tai majan rakentaminen ulos, koska osa oppilaista turhautuu pienuuteen ja yksityiskohtaisuuteen.

Kiinnostunut ja myönteinen tunnetila auttaa uusien asioiden opettelussa. Tutkimustulokset ovat osoittaneet, että oppimista tapahtuu enemmän, jos oppimistilanteen kokee miellyttäväksi.Kuva: Elina Kuismin

Myös musiikki, liikunta ja lepo edistävät oppimista

Käsillä tekemisen lisäksi Huotilainen nostaa esille musiikin. Etenkin ryhmässä soittaminen tai laulaminen aktivoi aivoja, tehostaa oppimista ja muistia sekä kehittää tarkkaavaisuutta. Myös musiikin kuunteleminen johdattaa kohti optimaalista oppimisen tilaa.

– Kaikille ei sovi musiikin kuuntelu oppimisen aikana. Musiikin kuuntelusta on kuitenkin hyötyä jo ennen oppimistilannetta.

Liikunta edistää sekä aivojen yleistä terveyttä että oppimista. Myös lepo vaikuttaa oppimiseen. Ihminen on parhaimmillaan oppimaan hyvin levänneenä. Ja koska mieleen painuminen tapahtuu opiskelun jälkeisenä yönä, unen on oltava riittävän pitkä ja laadukas.

Kuva: Jukka Pääkkönen

Kynällä parempaa tekstiä

Käsin kirjoittamisen hyvänä puolena on se, että tekstiin ehtii mukaan toisella tavalla kuin koneella kirjoitettaessa. Käsin kirjoitettu jää paremmin muistiin, koska tiedon prosessointiaika on pidempi.

Käsin kirjoitetun tekstin muokkaaminen ja korjailu synnyttää konkreettisia nuolikuvioita, mikä on enemmän ajattelun kaltaista kuin tekstin siirtely tietokoneella. Vaikka tutkimustuloksia ei ole, Huotilainen pitää mahdollisena, että saamme aikaan parempaa tekstiä, kun työstämme sitä käsin.

Teksti ja lapsikuvat: Elina Kuismin

Minna Huotilaisen kuva: Jukka Pääkkönen/Early Learning

 

 

Ellin toimitus -arkisto

2015-11-09: Sijoitettu lapsi tarvitsee hyväksyntää ja yksilöllistä tukea
2015-03-16: Auringonpimennys tulee - olemme valmiina!
2013-12-29: Suuria eläimiä ja pieniä ihmisiä (+video)
2013-09-16: eLehti tähtää lukukokemukseen
2013-05-31: ”Pysäytä juopotteleva nuori!”
2013-04-19: Yksinyrittäjä ei sairasta, eikä lomaile
2013-06-21: Käy käsiksi aivoihin
2012-11-28: Myrskyn tekijät
2012-11-12: Luovasti muovista
2012-07-02: Yksilön vastuuta ja yhteistyön voimaa
2012-05-29: Hannele Ikäheimo laittaa tiedon kiertämään
2012-04-12: Hyvän elämän jäljillä
2012-02-06: Early Learning tuottaa juttuja kiinnostavista henkilöistä
2011-11-30: Minä olen - sinä olet - hän olee vai onko?

 Ostoslista

ELLI Early Learning Oy, Myymälä avoinna ma-pe 9-17, Kalasataman metroaseman vieressä, Työpajankatu 10 C, 3. kerros, 00580 Helsinki
puh. 09 701 2011, sähköpostiosoite elli@earlylearning.fi
Viimeksi päivitetty 2017-06-14 09:37:00