ELLI Early Learning -verkkokauppa > Uutiset - Ellin toimitus | Kirjaudu sisään

Ellin toimitus

2015-11-09: Sijoitettu lapsi tarvitsee hyväksyntää ja yksilöllistä tukea
2015-03-16: Auringonpimennys tulee - olemme valmiina!
2013-12-29: Suuria eläimiä ja pieniä ihmisiä (+video)

”Pysäytä juopotteleva nuori!”


Tänä keväänä Helsingin katuja kävellyt, tai metrolla kulkenut, on varmasti törmännyt suuriin julisteisiin, joissa kehotetaan tarkkailemaan ja estämään alaikäisten alkoholinkäyttöä. Kyseessä on Vanhempainliiton suursatsaus, Kotirintama- nimellä kulkeva viestintäkampanja. Kampanjalla pyritään vaikuttamaan lasten ja nuorten alkavaan alkoholinkäyttöön valistamalla ennen kaikkea niitä ihmisiä, joiden vaikutus lapsiin ja nuoriin on kaikkein suurin — vanhempia.

 Kuva: Marko Uutela

Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila kertoo teeman olleen liiton agendalla jo yli 100 vuotta. Nyt käynnissä olevan kampanjan ajatus lähti Vanhempainliiton ulkopuolelta.

"Idea tuli lukuisista keskusteluista ja yhteydenotoista, joissa toivottiin aikuisten herättelyä tunnistamaan kasvatusvastuunsa lapsista ja nuorista. Aika moni yhteydenotoista tuli vanhempien lisäksi opettajilta."

Näyttävä kampanja pyrkii herättämään keskustelua

Mihin kampanjalla sitten pyritään? Tuomas Kurttilan mukaan sillä on tarkoitus herättää keskustelua sekä kotona että yleisemminkin.

"Kampanjassa pyritään aktivoimaan julkista keskustelua sekä aikuisia pohtimaan paikallisesti niin sanottuja kasvatussopimuksia. Osassa vanhempainyhdistyksiä ja kuntia tämänkaltaisia sopimuksia muun muassa kotiintuloajoista onkin jo tehty."

Kotirintama- kampanja on hyvin näkyvä ja mainokset ovat huomiota herättäviä. Julisteita on mahdoton olla huomaamatta.

"Kampanja on suunniteltu yhteistyössä Vanhempainliiton ja mainostoimiston kanssa. Kohderyhmässä olevien vanhempien ja asiantuntijoiden näkemyksiä on kartoitettu ennakoivasti kampanjan teemoista ja yksittäisistä julisteista." Kurttila kertoo. "Saimme kampanjaan myös ulkopuolista tukea. Oy Hartwall Ab on ollut mukana kampanjan toteuttamisessa."

Näkyvyyttä ympäri Suomen

Kampanja näkyy vahvasti ympäri Suomen. Kurttilan mukaan julisteita on ollut kevään ja alkukesän aikana katukuvassa noin 40 paikkakunnalla. Hänen mukaansa myös kampanjasta jo tullut palaute on ollut positiivista.

"Palaute on ollut rohkaisevaa. Meillä on selvästi tarve käydä kasvatuskeskustelua ja nostaa aikuisten myös toisistaan poikkeavia näkökulmia esille. On kasvatuskeskustelun aika. Palaute on käytännössä ollut kolmenlaista. Myönteistä, joka korostaa aikuisten vastuiden tunnistamista sekä eroa työnjaossa lasten ja aikuisten välillä. Hämmentynyttä, joka on yllättynyttä siitä, että aikuisten kannat voivat vaihdella näin paljon muun muassa alkoholin ostamiseen alaikäisille lapsille. Kielteistä, jossa koetaan tällaisen keskustelun syyllistävän ja holhoavan. Tällöin usein koetaan, että nämä kasvatukselliset asiat ovat jokaisen perheen sisäisiä."

Kotirintama on huomattu myös Espoossa

Espoolainen Hannu Vuolio on kahden teini-ikää lähestyvän tyttären isä, joten hän ymmärtää erityisen hyvin tällaisen kampanjan tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden.

"Vaikka omassa tuttavapiirissä onkin niin hyvä tilanne, että kukaan ei edes ole harkinnut hankkivansa lapsilleen alkoholia, niin kyllähän se tosiasia on, että tällaistakin tässä maassa kuitenkin tapahtuu. Joku niille alaikäisille sitä alkoholia hankkii. Vaikka se ei olisikaan kukaan perheenjäsen, niin joku täysi-ikäinen kuitenkin. Ihmisten tietoisuuden lisääminen ei ole ikinä huono asia ja toivon mukaan tällainen kampanja ainakin vähentäisi niiden ihmisten määrää, jotka tällaista tekevät."

Vuolio on huolestunut myös siitä, että Suomessa on paljon ihmisiä jotka eivät ymmärrä, kuinka haitallista alkoholin käyttö on nuorten terveydelle, ei vain lain kannalta katsottuna.

"On varmasti paljon ihmisiä, jotka eivät edes tajua, kuinka paljon vahinkoa nuoren kehittyville aivoille alkoholista on. Mielestäni tätäkin asiaa olisi hyvä tuoda nykyistä enemmänkin esille."

Vanhempainliiton kampanja kestää ensi vuoden loppuun, joten se tulee vielä varmasti vastaan useammankin kerran.

Teksti ja kuva: Marko Uutela


Vanhempainliiton nettisivuilta:

”Suomen Vanhempainliittoon kuuluu jo lähes 1400 päiväkodeissa, kouluissa ja oppilaitoksissa toimivaa vanhempainyhdistystä. Vanhempainyhdistystoiminta tukee kodin ja koulun yhteistyötä, edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja tarjoaa vertaistukea kotien kasvatustyölle.”

www.vanhempainliitto.fi


 

Ellin toimitus -arkisto

2015-11-09: Sijoitettu lapsi tarvitsee hyväksyntää ja yksilöllistä tukea
2015-03-16: Auringonpimennys tulee - olemme valmiina!
2013-12-29: Suuria eläimiä ja pieniä ihmisiä (+video)
2013-09-16: eLehti tähtää lukukokemukseen
2013-05-31: ”Pysäytä juopotteleva nuori!”
2013-04-19: Yksinyrittäjä ei sairasta, eikä lomaile
2013-06-21: Käy käsiksi aivoihin
2012-11-28: Myrskyn tekijät
2012-11-12: Luovasti muovista
2012-07-02: Yksilön vastuuta ja yhteistyön voimaa
2012-05-29: Hannele Ikäheimo laittaa tiedon kiertämään
2012-04-12: Hyvän elämän jäljillä
2012-02-06: Early Learning tuottaa juttuja kiinnostavista henkilöistä
2011-11-30: Minä olen - sinä olet - hän olee vai onko?

 Ostoslista

ELLI Early Learning Oy, Myymälä avoinna ma-pe 9-17, Kalasataman metroaseman vieressä, Työpajankatu 10 C, 3. kerros, 00580 Helsinki
puh. 09 701 2011, sähköpostiosoite elli@earlylearning.fi
Viimeksi päivitetty 2019-10-22 13:36:21  

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Lue lisää