ELLI Early Learning -verkkokauppa > Uutiset - Ellin toimitus | Kirjaudu sisään

Ellin toimitus

2015-11-09: Sijoitettu lapsi tarvitsee hyväksyntää ja yksilöllistä tukea
2015-03-16: Auringonpimennys tulee - olemme valmiina!
2013-12-29: Suuria eläimiä ja pieniä ihmisiä (+video)

eLehti tähtää lukukokemukseen


”Tarkoituksemme ei ole kilpailla perinteisten sähköisten julkaisuvälineiden kanssa”.  Janne Kaijärvi, Chief Media Officer Leia Media Oy:ssä, viittaa lausahduksellaan lähinnä mobiililaitteisiin, kuten tablettitietokoneisiin ja älypuhelimiin.

Copyright: Leia Media Oy

”Lukukokemus on lähempänä perinteistä lehteä. Kyseessä ei ole selain, eikä laitteella voi surffata netissä”. Sisällön, joka on maksullinen perinteisen lehden tapaan, laitteeseen tuottaa kustantaja. Itse laitteen on tarkoitus olla maksuton.

Tällä kuviolla on tarkoitus korjata kustantajien huonoa tulorakennetta. ”Yhdysvalloissa  jokaista printtilehden tuottamaa 16 dollarin tappiota vastaa sähköisen puolen 1 dollarin tulo.  Jos tulo saadaan kasvatettua edes kolmeen dollariin per tappio, muutos on merkittävä”, Kaijärvi toteaa.

Laite muistuttaa hiukan tablettitietokonetta: näytön koko on noin 10 tuumaa, mutta materiaali on joustavaa ja kestävää. Eikä laite ole riippuvainen sähkönjakelusta – integroitu aurinkokenno tuottaa laitteen tarvitseman energian, jopa keinovalossa.

”Laite soveltuu hyvin esimerkiksi kouluihin Afrikkaan, jossa infrastruktuuri on kehittymätöntä. Oppimateriaalit voivat olla vanhentuneita, jos niitä edes on. Lukulaitteen avulla voidaan saada oppilaille ajan tasalla olevia materiaaleja”.

Ekologisuus on muutenkin yksi sähköisen lehden etuja. ”Painetun lehden kuljettaminen vaatii suuret resurssit puhumattakaan paperin valmistamisesta ja kierrättämisestä”, Kaijärvi kertoo.

eLehteä on jo testattu pienellä käyttäjäryhmällä. ”Tablettitietokoneen käyttäjät ottivat laitteen vastaan parhaiten – ehkä juuri siksi, että he ovat tottuneita käyttämään tämänkokoista laitetta”.

Tulevana syksynä konseptia kokeillaan laajemmin. ”Useat sadat koekäyttäjät saavat Hesarinsa laitteeseen kahdesti päivässä”.

Laitteen kehittelyssä on mukana viisi suomalaista media-alan yritystä: Leia Media, Sanoma News, Bluegiga, Anygraaf sekä DNA. Prototyypit valmistetaan Virossa. Laite on kevyt ja vain 6mm paksu ja siinä on värinäyttö.

”Web-tyyppistä avoimuutta ei konseptiin ole suunnitteilla. Projekti etenee kustantajalähtöisesti. Tosin aika näyttää, minkälainen tuote tästä kehittyy. Lopultakin käyttäjät eli asiakkaat päättävät suunnan”, Kaijärvi vastaa kysymykseen.

Teksti: Jukka Pääkkönen
Kuva: Leia Media Oy

 

Ellin toimitus -arkisto

2015-11-09: Sijoitettu lapsi tarvitsee hyväksyntää ja yksilöllistä tukea
2015-03-16: Auringonpimennys tulee - olemme valmiina!
2013-12-29: Suuria eläimiä ja pieniä ihmisiä (+video)
2013-09-16: eLehti tähtää lukukokemukseen
2013-05-31: ”Pysäytä juopotteleva nuori!”
2013-04-19: Yksinyrittäjä ei sairasta, eikä lomaile
2013-06-21: Käy käsiksi aivoihin
2012-11-28: Myrskyn tekijät
2012-11-12: Luovasti muovista
2012-07-02: Yksilön vastuuta ja yhteistyön voimaa
2012-05-29: Hannele Ikäheimo laittaa tiedon kiertämään
2012-04-12: Hyvän elämän jäljillä
2012-02-06: Early Learning tuottaa juttuja kiinnostavista henkilöistä
2011-11-30: Minä olen - sinä olet - hän olee vai onko?

 Ostoslista

ELLI Early Learning Oy, Myymälä avoinna ma-pe 9-17, Kalasataman metroaseman vieressä, Työpajankatu 10 C, 3. kerros, 00580 Helsinki
puh. 09 701 2011, sähköpostiosoite elli@earlylearning.fi
Viimeksi päivitetty 2019-05-15 12:15:17  

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Lue lisää